Consumer's rights on service provider include
the following:
Provision of Service:
The
consumer has the following rights with respect to the provision of service:
· · Secure the services without any unfair discrimination from the licensee as long as the consumer is able to pay the fee.
· · Obtain a reliable and stable service.
· · Be informed with the accredited tariff applicable in his case.
· · Receive a notification before 30 days if any change in the tariff occurs.
· · Receive a notice (Written / SMS) from the service provider to pay the dues (if he delayed paying them) in less than 20 working days. If the consumer does not pay the dues by the end of that period, the service provider has the right to discontinue the service.
The
service should not be discontinued unless:
· · The consumer fails to pay the dues following expiry of the statutory notice period.
· · If he obtains service or supplies it to another person without permission of the service provider.
· · If he tampers with any part of the service network or its associated meters.
Regarding Invoices:
The
consumer has the following rights:
· · Receive a monthly invoice from the service provider showing details of dues.
· · Be informed with the meter readings that the invoice covers from the beginning of the period to the end.
· · The invoice must show the unit for each item.
· · In the case of estimated costs, the invoice must show that clearly, and deposit in the consumer's account any amounts paid in excess of what is actually due from the consumer.
· · If the consumer objects accuracy of the meter reading, he has the right to ask the service provider for a meter examination provided the consumer agrees to bear the charges if the meter is found free of fault.
· · The consumer must have reasonable time to pay his delayed dues.
Other Rights:
· · The service provider should listen to the consumer's complaint about any aspect of the service, deal with it seriously and find a reasonable solution within the specified period determined by service regulators.
· · The service provider should transfer any unresolved dispute (or complaint) to the regulator. The service provider is bound to provide the consumer with detailed information about the person responsible for consumer care in the regulator.
· · The service provider should adopt plans and general programs to enlighten consumers about safety and means of rationalization in consuming provided services. The consumer must take some responsibilities in order to ensure getting a constant, efficient and qualitative service.
حقوق المستهلك لدى مقدم الخدمة تشمل التالي:
توفير الخدمة:
للمستهلك الحقوق
التالية بالنسبة لتوفير الخدمة:
·
الحصول على الخدمة بدون تمييز غير مبرر من مقدم الخدمة، طالما
كان هو في وضع قادر على دفع تكاليفها حسب المقابل المالي المعتمد.
· الحصول على خدمة
موثوقة يعتمد عليها بصفة مستمرة.
· الاطلاع على التعريفة
المعتمدة التي تنطبق على منشأته.
·
الحصول على إشعار بأي تغيير في التعريفة المطبقة عليه قبل (30)
يوماً على الأقل من بدء تطبيقها.
·
(إذا قصر في تسديد المستحقات عليه) أن يتلقى إنذاراً مكتوباً من
مقدم الخدمة بوجوب تسديد تلك المستحقات خلال فترة لا تقل عن عشرين يوم عمل وأنه
إذا لم يسدد تلك المستحقات بانتهاء المدة فإنه يحق لمقدم الخدمة قطع الخدمة عنه.
أن لا تقطع الخدمة
عنه إلا في الحالات التالية:
· إذا قصر في تسديد
المستحقات عليه، بعد انقضاء مدة الإنذار المكتوب لتسديد تلك المستحقات.
·
إذا حصل على الخدمة أو زود بها شخصاً آخر دون إذن من مقدم الخدمة.
·
إذا عبث بأي جزء من شبكة الخدمة أو العدادات الخاصة بها.
الفوترة:
للمستهلك الحقوق
التالية في مجال الفوترة:
· أن يتلقى فاتورة
شهرية من مقدم الخدمة تحدد تفاصيل المستحقات عليه لقاء الخدمة.
· أن يزوده مقدم الخدمة
بقراءات العداد في بداية الفترة التي تغطيها الفاتورة وفي نهايتها
· أن توضح الفاتورة
تكاليف الوحدة لكل بند من بنودها
· في حالة التكاليف
التقديرية، يجب أن توضح الفاتورة ذلك بجلاء، وأن تسجل لحساب المستهلك أي مبالغ يتم
استيفاؤها زيادة عن المستحق فعلاً على المستهلك.
· إذا اعترض المستهلك
على دقة قراءة العداد فله الحق في أن يطلب من مقدم الخدمة فحص العداد، شريطة أن
يقبل المستهلك تحمل تكاليف الفحص إذا وجد العداد سليماً من الخلل.
· أن يعطيه مقدم الخدمة
فرصة معقولة لتسديد المستحقات المتأخرة عليه.
حقوق أخرى:
· للمستهلك الحق في أن
يستمع مقدم الخدمة إلى شكواه حول أي جانب من جوانب الخدمة، وأن يقوم بالتعامل مع
الشكوى بجدية وأن يعمل على التوصل إلى تجاوب معقول معها خلال المدة الزمنية
المحددة لذلك من قبل المنظم.
· للمستهلك الحق في
التزام مقدم الخدمة بإحالة أي نزاع (أو شكوى) لم تتم تسويته إلى المنظم للنظر فيه،
كما أن للمستهلك الحق في التزام مقدم الخدمة بأن يقدم له معلومات مفصلة عن المسؤول
من طرف المنظم المختص برعاية المستهلك.
· يتوجب على مقدم
الخدمة تبني خطط وبرامج عامة لتوعية المستهلكين وإرشادهم عن أصول السلامة، ووسائل
ترشيد استهلاك الخدمة.